Zuzu and Pilla love to learn with the children

Zuzu és Pilla a járványhelyzet idején sem pihen, dolgozik. Frigyesi Tünde két terápiás kutyája óvodában és iskolában is segíti a pedagógusok oktató-nevelő munkáját.

Frigyesi Tünde hatodik éve önkéntesként dolgozik a Kutyával Egy Mosolyért Alapítványnál, két keverék – menhelyről mentett – terápiás kutyájával. Zuzuval és Pillával oktatási intézményekben vesz részt az órákon, illetve néhány alkalommal színházi kulisszajárásra is elkísérték a gyerekeket.

– Először csak egy kutyám volt, Zuzu, majd néhány éve Pillával bővült a kis családom. Mindkét kutyus letette a terápiás vizsgát. Rendkívül okosak, szófogadóak, kedvesek és szerethetők, a gyerekek imádják őket. Zuzu most 8, Pilla 3 éves – mesélte gazdájuk, majd áttért közös terápiás munkájukra.

– A kezdetektől jártam Zuzuval a Kertvárosi Általános Iskolába, ahol Szabó Ildikó tanítónő osztályában dolgoztunk hetente többször is. Sajnos tavaly a járványhelyzet megállította ezt a közös munkát, de bízunk abban, egyszer csak visszatérhetünk a kertvárosi iskola diákjaihoz. Mindkét kutyussal járok a Móra Ferenc Általános Iskola kihelyezett beszédfejlesztő óráira, valamint a Bocskai Utcai Óvoda kutyával asszisztált játékos foglalkozásaira. A járványhelyzet ideje alatt e két utóbbi munkánk nem szakadt meg, továbbra is járhatunk a mórás és a Bocskai ovis gyerekekhez. Ennek én és a kutyáim egyaránt örülünk. Szeretnek gyerekek között lenni, trükköket csinálni, és persze jutalomfalatokat kapni – mesélte a gazdi mosolyogva.

A szabad napokon és órákban újabb és újabb trükköket tanulnak a kedves kis négylábúak. Folyamatosan foglalkoztatva vannak.

– Az óvodában és az iskolában is mindig előre megkapom az óravázlatot, ahhoz képest állítom össze a trükköket, melyekben részt vesznek a kutyák a gyerekekkel együtt. Nagyon szeretik a pedagógusok és az ovisok, iskolások is ezeket a vidám hangulatú közös órákat. Természetesen tanulási oldalról is nagyon sok pozitívuma van a kutyával asszisztált óráknak – mondta Frigyesi Tünde, majd felelevenített néhány esetet.

– Önbizalmat, bátorságot, magabiztosságot ad a gyerekeknek, önállóságra tanítja őket. Akadtak olyan kicsik, akik korábban nagyon féltek az állatoktól, a Zuzuékkal való 3-4 találkozás után pedig már bátran játszottak velük. Volt egy kislány, aki a kutyákat meglátva elsírta magát. Pilla feloldotta ezt a félelmet, 4-5 alkalom után már meg is merte simogatni. A beszédfejlesztés terén is számos sikert elkönyvelhettünk már. A beszédhibás gyerekek a kutyákkal bátrabban kommunikálnak, nem szégyellik előttük, hogy nem beszélnek tisztán és szépen. Az alapítványunknál volt még egy emlékezetes eset, mely vezetőnkkel, dr. Juharos Ágotával és kutyájával történt meg.

Elérték, hogy egy autista gyermek életében először – idegen környezetben – megszólaljon.

A kutyához szólt: „Bömbi, gyere ide.” Onnantól elkezdett kommunikálni. Mindezek mellett a pórázon vezetés segíti az egyensúlyérzék kialakulását, megerősítését. Fejleszti a ritmusérzéket is, hiszen fontos jó ütemben mondani a vezényszavakat. Önbizalmat ad a kicsiknek, hogy ők is irányíthatnak valakit. Nem utolsósorban türelemre is tanítja őket – sorolta Frigyesi Tünde, aki szakmáját tekintve 25 éve rendezőasszisztens, és 35 éve tagja a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színháznak.

A színházban is otthonosan mozog Zuzu és Pilla, rendszeresen elkísérik dolgozni gazdájukat. A kertvárosi diákokkal már részt vettek színfalak mögötti kulisszajáráson. A közönség pedig mindkettőjüket láthatta már színpadon. Pillát a nagyszínházban, a Túl az Óperencián című mesében, Zuzu pedig a Ciróka Bábszínházban játszott, az Ebcsont és nyúlcipő című darabban.